Top 10 fouten op Facebook

Er zijn veel succesverhalen te horen, maar iedereen denkt het allemaal te weten. Social media is een van de onderwerpen geworden die vaker naar voren komt op verjaardagen of andere gelegenheden. Zodoende ook Facebook, want naast de positieve dingen, zijn er ook negatieve aspecten te vinden bij Facebook. 

Lees hieronder 10 fouten van Facebook die zijn gemaakt tijdens het gehele proces. 

Uw advertentie hier?

Top 10 problemen die bij Facebook naar voren zijn gekomen

1. Eén keer per maand je Facebook updaten
Eén van de allereerste fouten die veel gemaakt wordt op Facebook is een Facebook aanmaken omdat iedereen een Facebook account heeft om er dan vervolgens nooit iets mee te doen. Je hebt een Facebook profiel met alleen bekende als fan en er zullen op deze manier nooit andere personen bijkomen die je Facebook pagina leuk vinden. Dit is voor je netwerk natuurlijk niet al te best.

2 Lukraak toevoegen van vrienden
Het belangrijkste bij het toevoegen van vrienden is dat je niet zomaar jan en alleman toevoegt. Een voorwaarde die ikzelf hanteer is dat degene die ik toevoeg in ieder geval 10 of meer gemeenschappelijke vrienden moet hebben tussen mijzelf en de ander. Hierdoor weet je met wie je jouw kennis of informatie deelt en zullen je updates waardevoller zijn en zal het minder als spam overkomen.

3. Geen Facebook bedrijfspagina aangemaakt voor je bedrijf
Ben je met je bedrijf actief op internet met een website of webshop dan is het absoluut een een vereiste om een Facebook bedrijfspagina aan te maken. Met deze fanpagina ben je in staat je website gratis te promoten maar bovenal bouw je een loyale fanbase op rond je bedrijf. Mensen die je bedrijfspagina “leuk” vinden zullen interactie met je hebben, je kunt ten aller tijden updates plaatsen (vergelijkbaar met een nieuwsbrief) die direct door je fans gezien worden en je bent in staat om gratis spullen weg te geven en wedstrijden/loterijen te organiseren.

4. Alleen eigen content delen
Het uitsluitend delen van bijvoorbeeld links naar je eigen website en nooit naar die van een ander is een grote fout die gemaakt wordt op Facebook. Je vrienden en fans zullen het waarderen als er ook eens een artikel of link naar een website van een ander geplaatst wordt. Ze zullen dan sneller artikelen gaan delen die betrekking hebben op het onderwerp van jouw website en zullen zich gemakkelijker gaan voelen om op je links te klikken en dus ook de links naar jouw website.

5. Je status te vaak per dag aanpassen
In tegenstelling tot Twitter, waar je status 50-100 keer per dag ge-update mag worden, is dit in Facebook uit den boze. In Facebook heb je de mogelijkheid om meer tekst te gebruiken dan 140 karakters en Facebook leent zich er dus voor om langere gesprekken te voeren en geen link na link te delen. Gebruik Facebook waarvoor het verzonnen is, namelijk het in contact komen met nieuwe mensen, het discussiëren over dingen en het delen van informatie die jij van belang vindt.

6. Uitsluitend links naar je website plaatsen op je Facebook pagina
Het plaatsen van links naar je website werkt natuurlijk prima maar je zult de berichten die je plaatst op Facebook een beetje moeten afwisselen. Men wordt alsmaar dezelfde content beu en uiteindelijk zul je fans kwijtraken. Probeer eens af te wisselen met foto’s en video’s, dit zal je pagina ten goede komen. Veel mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Het zijn mooie middelen om reacties los te krijgen.

7. Men vergeet dat klanten en potentiele klanten je updates kunnen zien
Het vergeten wie je Facebook profiel allemaal zien is een veel voorkomende fout die mensen maken op Facebook. Klanten en potentiele klanten kunnen natuurlijk ook mee kijken. Het jezelf zijn is uitermate belangrijk maar als dit er voor zorgt dat je klanten verliest doordat je bepaalde politieke statements maakt of dat je bijvoorbeeld foto’s op Facebook hebt staan waar je half naakt op staat zul je misschien toch iets moeten veranderen. Bedenk dus goed wat je wel en niet op Facebook plaatst!

8. Links plaatsen op iemand anders zijn timeline
Hier heeft iedereen die actief is op Facebook en een pagina beheert wel eens last van gehad. Er wordt door een andere pagina of persoon een link naar hun website geplaatst op jouw timeline. Dit is “Not done!” Je mag wel je waardering voor een post of link schrijven op iemand anders zijn of haar timeline maar niet ongevraagd links plaatsen. Het is onprofessioneel, onbeschoft en een uitermate vervelend.

9. Versturen van ongevraagde advertenties aan je vrienden via berichten
Komt helaas nog erg veel voor, spam in de vorm van ongevraagde advertenties in je berichten. Deze berichten bevatten meestal niet je naam en zijn dus geautomatiseerd verstuurd. Ze bevatten vaak teksten als ***Your Profile has won…*** en zijn gericht op het verkrijgen van je informatie of dat je een bepaald telefoonnummer belt om je prijs te claimen. Oplichting ligt op de loer!

10. Verwijderen van reacties
De meeste mensen hebben “het recht van spreken” hoog in het vaandel. Men reageert op berichten in Facebook en soms kunnen deze reacties negatief zijn. Verwijder ze niet want je loopt een kans dat er een wraakactie komt en dat men negatief over je gaat spreken. Ga de discussie aan! Dit is namelijk de kracht van Facebook. Probeer een negatieve mening om te buigen met woorden.

Terug
Gerelateerde artikelen